.. סיפורים ..

אשה ואיש
..
אמהות
..
להיות אשה. התבוננות
..
משפחה
..
נקודות מבט. זוויות
..
פצעי ילדות
..
חיי נישואין. שרידים
..
תשוקה
..
כאב
oh my blackman
..
אגן קטן
..
מריבה
..
יום בארבע מערכות
..
עכשיו טוב

.. אשה ואיש ..

יש משהו בחיבור הזה הבלתי מוסבר,
בלתי נהיר, בין האחת, רכה, מפתה, מתמסרת,
מעמידה פנים לקשיחות לב ומסתירה את שברונו,
לבין האחר, איתן, זקוף, מלא בעצמו,
נדרש להוכיח ולהיות מוכח.
רבות נאמר, הושר, נחקר, נכתב, והחידה נותרה על כנה.
והרטט הזה שבלב ובבטן שקושר בינו לבינה.
והריסים הארוכות והזרועות החזקות.
והתשוקה המסנוורת שאי אפשר אחרת.
והערבוב בין לילה ליום, בין רגעי ערות לזמן חלום.
סיפור נרקם.

.. מריבה ..

עומדות לי הדמעות בעיניים מהבקר, הן משתדלות לא לצאת, בשבילי, כאילו מחזיקות אותי שלא אפול. ואיך דמעות יכולות להחזיק גוף שלם? תשאל, כשכל הגוף עשוי דמעות, מסודרות ליצור את מתארו, הן יכולות. אבל זה שברירי כל כך כל העסק הזה, שמספיק שאחת יוצאת מן הגוף והוא חייב לקרוס. הן על הסף, אני מרגישה את העקצוץ הזה בגרון, שלא הצליח להכיל את מעט הקפה שניסיתי להשקות אותו ולעורר אותי הנמה.

עוד מעט תתקשר, והקול שלך רחוק וצרוד בטלפון ישחרר אותן כמעט, וארכון לשיש לחתוך סלט, בלי בצל, והמילים שלך, נכונות יפות ומלטפות, שיש בי פחד להאמין, להיכנע לתקווה הטמונה בהברותיהן, נקטעות בקול סכין החיתוך.

אני מספרת סיפורים לעצמי על היחסים בינינו, כמו זה שאני כותבת עכשיו. העדפתי לנתק את השיחה ולכתוב, מאשר לאהוב. לאהוב אותך על זה שהרגשת אותי, שהצטערת שעזבת אותי כך הבקר הזה, עירומה ורדומה אוחזת בך ברפיון שהתגבר עם תנועותיך לצאת את המיטה, עם רחש בגדים נלבשים, צחצוח שיניים מהיר, מזיגת מים חמים לכוס.

זה מה שקורה כשאני מפסיקה לספור את מספר הפעמים שאני נפגעת ואתה מצטער, הצער הופך מושג משומש, הוא מאבד מן החן של ההתפייסות הנעימה שלאחר מריבת אוהבים. הבנת אותי, קראת לליבי, שעתיים מאוחר מידי. אבל מי סופרת, לא אני, יש בי בליל של פגיעות מאז הערב ההוא שנעלמת ואני צעקתי את שמך בבית הריק ודיברתי אליך שאולי תרגיש אותי הזקוקה לך עם הכאב המטורף הזה שהיה אני. וכשנכנסת, שעתיים מאוחר מידי, המשכתי מאותה נקודה, ואתה התקפלת בשתיקה מתאכזרת, כי לא יכולת יותר להיות לצד האני הזה שלי שהוא הכאב, ולא רק הפיזי, הנפשי, הרצון שלי לגמור עם כל זה, לא יכול לחיות עם האמונה שלך בחיים, הבחירה שלך בשמחה.

בערב אחר, אנחנו שכובים על מיטה אחרת, מביטים לנקודה רחוקה בחשיכה המתרגשת עלינו על אורותיה קטנים מנצנצים, מסכמים את הזמן שעבר עלינו זה בלעדי זה, זה לזה.

"ליאת באה אליי היום ביציאה", אתה אומר. "היא רוצה שנביא לעולם עוד ילד, כבר ביררה איך אתן זרע לתוך מבחנה והיא תדאג להזרעה וגם," אתה שותק לרגע, אולי בולע את רוקך, "איך הפעם זה יהיה בן".

דרוכה אני מביטה בצדודיתך, מחזיקה עצמי להתאפק מלדחוק בך להגיד לי מה ענית לה, רואה איך מבטך נודד מעליי. אתה לא ממהר, מספר איך הכינה על נייר, שמא תשכח, נקודות לשכנוע, משפטים כמו, איך יהיה קל לכם ליישם גם על התינוק את הסדרי הגירושין שלכם עם הבנות, שנורא נורא רוצות אח, הימים יישארו אותם הימים והחופש אותו חופש, רק סכומי המזונות ייגדלו בהתאם, ואני דמיינתי את תמימותך מלווה את חספוסה בהריונה הכבד עליה, מתרגשת מהבטן ומצילומי האולטראסאונד של העובר היפה שהוא שלך, מזדעקת לביתה, לאינטימיות חדר שינה שהיתה פעם לכם, עם כל מיחוש שהיה עובר באורח פלא עם בואך, ובד בבד מתרחקת, מעליי.

והתאפקתי מלספר לך איך בבקר, עליתי על השרפרף הלבן, זה שיונתן ושיר עומדים עליו כדי לצחצח שיניים ולשטוף פנים, ושלפתי מהמדף הגבוה שקיות ובהן בגדים שלהם מגיל זעיר, 0-3, חודשים, וריח ינקות מעורבב בריח אבקת כביסה מתוקה נכנס לי לאף, כלבלב קטן על גופיה צהבהבה, תותים ופרחים על מכנסיים עם רגליות, דובי אפרפר צמרי, גופיות לבנות נקשרות בחוטים דקים וקצרים. וחשבתי על איך שרצית נורא, תינוקת, שתהיה ערבוביה יפה שלנו, ואיך בבהלה הנאתי אותך מזה, מכורה לזמן הנקי של הלבד שלנו, בתוכי, פצעי ההיריון וההורות מכוסים בשכבת עור דקה, מסרבים להירפא. ופתאום המתיקות הדחוסה הזו, והרהורי כפירה בתיקון, תיקון חוויות הבדידות והקושי שנכרכו בעולמי שהתהפך, תיקון איתך, שמלטף עכשיו את רגליי ביסודיות איטית, מתעכב על סימני היובש המשווים לה מראה של אריג שקוף, על חיבורי הברכיים, הירכיים, מתערסל בקיעור כפות הרגליים, וחום אצבעותיך מזרים בי את הדם שנעצר במפגשיו עם העולם, לחלחל למקומות חסרים וריקים מתחושה .

אנחנו קמים לרדת אל החוף. מרגישים את יום השישי בצחות האוויר, בצבעי המים הרוגשים, בהילוך האנשים המתרגשים אל עבר ארוחות הערב. בידך הימנית כפכפיי הורודים נושקים לכפכפיך האפורים. השמאלית מחזיקה בי שלא אמעד משאריות הכאב ההוא.

אתה משפחתי עכשיו.

"מי שתקרא את האתר שלך תחשוב שכל מה שאני זה רב איתך, מלטף לך את הרגל, מקפץ במסיבה, ואוכל בוטנים. אני לא יוצא דמות עגולה" אתה צוחק, ובצחוק שלך הרבה מן האמת. אני מנסה להסביר לך שאי אפשר לי בסיפור קצר, שמתמקד ברגשותיי, להפוך גם אותך מדמות שטוחה לעגולה, ושאפשר להבין מבין השורות, ולפעמים בתוכן, שטובה לי האהבה איתך, ושהסיטואציות שאני מתארת מן האינטימיות שלנו, מכורח המציאות מתארות את הרגע, ואם הרגע הוא מריבה, זו גם מהותה של הכתיבה אודותיה.

אבל זה עמוק מזה, כי אף שאין לי רצון שהכתיבה שלי תוגדר מגדרית, הנשים בכתיבה שלי עגולות, רכות, מורכבות, מתמסרות, ותראו את הפתיח שכתבתי לאשה ואיש, והייעוד שייעדתי את אתרי לנשים, ואילו הגברים נמצאים לידן, משרתים את הסיפור בנוכחותם או בהתנהגותם המעוררת את השאלות והרגשות והמחשבות והמילים והסיפור שנרקם, שלעיתים מנותק מן המציאות הפיזית, וכולו במציאות רגשית מקבילה.

האם נכנעתי גם אני לחשיבה מגדרית, לאמונה שנשים הן אחרות באמת? נשים מסקרנות אותי מעצם היותן, בעלות רחם, ומחזור חודשי, הרות, יולדות, מתבגרות, מעצם היותן מדברות על דברים בעומק ובקשב, מההנחה שאני מניחה שהן דומות לי. אני נמשכת להתבונן ולהקשיב להן, אני אוהבת אותן. גברים בעיניי הם המין האחר, עליהם להוכיח עצמם מולי שוב ושוב, כמו אביר או נסיך או גיבור על יפה ושותק, שאאמין, שאתמסר, שארגיש בטוחה בקרבתם, שאקבל את אהבתם. אני חוקרת אותם אחרת, הנפש לא מתמסרת. יש לי דרך לעבור, ובן זוגי עמוק הלב והרגש וחכם המחשבה, מוכיח לי ואותי, מצביע על עוד נקודה כאובה, גם ובעיקר בעת מריבה.

אני טובה במילים, טובה בלהתווכח, בלהתנסח, יכולתי להיות במועדון דיונים בקולג' אמריקאי, לשכנע אפילו את עצמי, אבל מה הטעם. הייתי רוצה לדלג על כל זה בעת מריבה, לחשוב אהבה, להרגיש מה מעורר בי הוויכוח, על איזה פחד רדום אני קופצת להגן, מסרבת לשחרר, מעדיפה לדבר מלהקשיב, לאחר, לעצמי, להתמודד עם השיקוף, עם המראה.

זה לא פשוט לי, יש בי עדיין את הצורך להתקומם, לייצג בדיון המשפטי הנקודתי את עצמי, בלהט ובקול רם, שממריץ את הדם, וגם, קיים בי הצורך להוכיח, להאשים, להרגיש קורבן, להחזיק את הכעס, להרגיש אותו, לפני שאני ממשיכה.

ואני המפסידה, הזמן המבוזבז על תחושות האכזבה, העצב, המרמור, ההצטדקות, ההיאחזות בעבר, יכול היה להיות זמן אהבה, שמחה, יצירה, ואפילו בהיה נקיה בעולם, אם הייתי עוצרת עצמי כשהגאות מצטברת בגוף, עוצרת להקשיב,להתבונן, לחשוב, לאתר את הפחד, להתחיל לשחרר אותו, להירגע. לכתוב אותו, לכתוב באומץ לב, להעז לפשפש פנימה, להודות בדברים שבינך לבינך. לי קל יותר להתבונן דרך דף הנייר שעל המחשב, אל תוך הלב.

ולא לכעוס על עצמי שכעסתי. להבין שמדובר בדרך, שכל פעם מתקצרת, וגם אם לפעמים, את חוזרת לדפוסים ישנים, את חוזרת אחרת.

לסלוח לאחר, לא להחזיק את הרעל בגוף, לשחרר, לוותר.

לסלוח לעצמי, לקבל, לאהוב.

לאהוב זה טוב.

אני מזמינה אותך לכתוב.

על מריבה, ועל הפחד ביסודה, לגעת בו, בך, אני כאן איתך.

אני אתחיל. אנשום ואתחיל. הפחד העומד בייסוד הסיפור הזה, הוא זה מהלבד, הלבד הננטש, החלש, אצלי כל פרידה, ולו קטנה, כשאין בה הבטחה להמשך, מעוררת אותו. הוא מתחזק נוכח העובדה שייצרתי לי משפחה אחרת, של גרושה +2 עם גרוש +2, שני בתים נפרדים, שתי מיטות שונות, אשה לשעבר ובעל לשעבר, שממשיכים להיות נוכחים בחיים. אין לנו ילד משותף, לא יצרנו משפחה בדרך הרגילה, אין את המחויבות הנובעת מאותה המסגרת המסודרת. יש את הבחירה המתחדשת של האחד באחרת, של האחת באחר, בחירה בהווה, באני שאתה היום. ואם האני חלש בכאב, מרותק למיטה עקב ניתוח, לבד, והאחר אותו זמן חי את החיים הרגילים, אלה שמחוץ לארבעת הקירות, הפחד מתעורר ביתר שאת, מעורר ליצור מנגנוני הגנה ליום שאחרי.

..אני מזמינה אותך לכתוב..
המשך קריאה חזרה